Neem contact op!

Tel: (0181) 318243
E-mail: info@fysiopoll.nl

Claudicatio Intermittens (etalagebenen)

Bij etalagebenen wordt looptherapie toegepast onder begeleiding van een fysiotherapeut om uw loopafstand te vergroten, uw looptechniek en uw algehele conditie te verbeteren.U wordt gecoacht om deze geleerde technieken toe te passen in uw dagelijks leven, zodat u zelf uw nieuw verworven loopafstand kunt behouden én wordt er gesproken over uw leefstijl die van invloed kan zijn op uw klachten.

Een man van ongeveer 60 jaar loopt in een drukke winkelstraat. Hij steekt een sigaretje op en stopt bij een winkel. Een paar minuten later loopt hij licht mankend weer verder. Na 100 meter stopt hij bij een etalage en wrijft over zijn kuit. Shopaholic of etalagebenen?

Claudicatio intermittens – in de volksmond etalagebenen – is een aandoening van de bloedvaten in de benen. De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de beenspieren. Bij inspanning van de beenspieren kan de bloedtoevoer en daarmee het aanbod van zuurstof aan de kuitspieren wel 5 keer zo groot worden.

Slagaderverkalking (atherosclerose) veroorzaakt vernauwingen of afsluitingen in de slagaders. Slagaderverkalking komt bij ieder mens voor en is normaal als we ouder worden. De bloedvaten worden door de jaren heen minder elastisch en stug en dik. Cholesterol en kalk zetten zich af tegen de bloedvatwand. Hierdoor worden de bloedvaten steeds nauwer. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan; een zogenaamde stenose. Op de plaats van de stenose kan er minder bloed passeren.

Door de vernauwing van deze slagaders is er een verminderde bloedstroom, waardoor er zuurstoftekort ontstaat. Door zuurstoftekort produceren de spieren melkzuur met als gevolg een krampende pijn in het been. Pijn bij het lopen is het belangrijkste verschijnsel bij etalagebenen, waarbij patiënten aangeven na een tijdje lopen pijn te krijgen waardoor ze moeten stoppen met lopen. Na een pauze kunnen ze weer verder lopen, maar vaak een minder grote afstand dan daarvoor. De pijn komt voornamelijk voor in de kuit, maar kan ook in het bovenbeen of de bil voorkomen. Patiënten zijn hierdoor vaak behoorlijk beperkt in hun loopafstand en kwaliteit van leven.

Etalagebenen komt meer voor bij mannen als bij vrouwen. Het vóórkomen stijgt met de leeftijd (tot 75 jaar). Mensen die last hebben van overgewicht, roken, te hoge bloeddruk, cholesterol en diabetes en te weinig bewegen, hebben meer risico op het ontstaan van deze aandoening.

Onder begeleiding van een vaatchirurg worden er onderzoeken gedaan om de ernst en de plaats van de vernauwing in kaart te brengen. Het komt wel eens voor dat de vernauwingen zo ernstig zijn dat er een operatieve behandeling nodig is, zoals een bypass of een verwijding van het bloedvat. Patiënten krijgen meestal eerst een verwijzing mee voor fysiotherapie.

Met fysiotherapie kunnen we de risicofactoren beïnvloeden door patiënten te begeleiden bij een bewegingsprogramma, wat vooral gericht is op looptraining. Bij looptraining wordt de patiënt gestimuleerd om door de pijn heen te lopen en wordt er gelet op een actief looppatroon bij een stevig wandeltempo. Patiënten slepen vaak met de benen of hebben weinig voetafwikkeling, waardoor ze minder efficiënt lopen. Naast de traditionele looptraining wordt er ook aandacht besteedt aan het verbeteren van de algehele conditie.

Patiënten zijn per week 2 tot 3 keer ongeveer 30-45 minuten bezig onder begeleiding en er wordt gevraagd om in ieder geval elke dag te lopen. De behandelperiode is 3-6 maanden.

Het idee achter looptraining is dat de kleine bloedvaten in de benen door de looptraining meer geactiveerd worden en uiteindelijk de taken van de grote, verstopte bloedvaten overnemen. Vaak heerst de gedachte dat er eerst looptherapie ‘geprobeerd’ wordt, maar veel patiënten hebben baat bij looptraining met een verdriedubbeling van de loopafstand en een toename van kwaliteit van leven.