Neem contact op!

Tel: (0181) 318243
E-mail: info@fysiopoll.nl

Introductie

De Energie Control Methode is een wetenschappelijk getoetst systeem, gebruikmakend van een speciale hartslagband en software. Hiermee kun je in rust o.a. de ademfrequentie en hartslagvariabiliteit bepalen, waarmee je inzicht krijgt in je ademhaling. Dit is de bron tot een structurele verbetering van conditie, herstel en stress-niveau en zelfs het bereiken van je ideale gewicht.

De inspanningsmeting geeft je inzicht in jouw persoonlijke trainingszones, gebaseerd op je omslagpunt (verzuringspunt) dat tijdens de test wordt bepaald.

Hiermee kun je gerichter en meer gestructureerd trainen en rusten!

  • Marathonlopers die de man met de hamer NIET willen ontmoeten
  • Lopers die hun conditie structureel willen verbeteren
  • Mensen die makkelijker willen afvallen
  • Mensen die zich fit willen voelen

Details

RUSTMETING
Met de Energy Control Methode wordt in rust het ademhalingspatroon gemeten. Deze rustobservatie duurt 6 tot 10 minuten. De houding is ontspannen zitten. Te zien is de ademsnelheid, ademregelmaat en de hartslag. De verhouding tussen in en uitademen zegt iets over de verbranding.

Een belangrijk gegeven is ook de hartcoherentie. De hartcoherentie geeft inzicht in het evenwicht tussen de sympaticus (het aanjagende regelsysteem in ons lichaam=gaspedaal) en de parasympaticus (het rustgevende systeem=de rem).

Bij een te snelle ademhaling in rust is de hartfrequentie vaak verhoogd en de verbrandingsindex is verschoven van een vetverbranding (goed) naar een glucoseverbranding (gaspedaalstand)

INSPANNINGSTEST
De inspanningstest vindt plaats op de fietsergometer of de hardloopband .

HET OMSLAGPUNT
Tijdens inspanning produceert het lichaam afvalstoffen.

Bij toenemende inspanning komt er een punt waarbij het lichaam meer afvalstoffen produceert dan het kan afvoeren en gaat verzuren (buiten adem raken). De spieren komen zuurstof te kort en de ademhaling versnelt sterk. Dit zogeheten omslagpunt is van belang om de juiste trainingshartslag te kunnen bepalen.

Om een goed resultaat te bereiken, worden de gegevens van de gedane inspanningstest gebruikt en wordt er getraind volgens het overloadprincipe. Zo kan iedereen met de juiste hartslag en ademhaling trainen.

TRAININGSADVIES
Door het exact meten van de benodigde waarden is een trainingsprogramma op maat bij sporters mogelijk. Uit de gegevens van de fietstest of hardlooptest kan een loopschema worden berekend. Vanuit een 10 km-looptijd kunnen wij al ongeveer een eindtijd op de halve of hele marathon berekenen. Bij een juiste training is een halve marathon binnen bereik van veel meer mensen dan ze denken.

(boek: Ik, hardloper van Stans van der Poel. ISBN 978 9491729 034)

www.sportrusten.nl